Vietnam 2019 - Rondreis van Hanoi naar Ho Chi Minh stad (Saigon).

Vlag Vietnam

In Januari/februari 2019 hebben we een rondreis gemaakt door Vietnam. Zie het routekaartje hieronder.

Route Vietnam

Met sneeuw vertrokken we vanuit onze woonplaats via Amsterdam naar Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. We vlogen met Emirates in een A380 maar we kregen voor ons vertrek eerst een anti ijs behandeling. We kwamen na de vervolg vlucht aan in Hanoi in Vietnam. Het was erg druk op het vliegveld met heel veel mensen i.v.m. het TET feest, het Vietnamese nieuwjaar. Men had erg grote pakketten bij zich die als cadeau diende. Vanaf het vliegveld nog een stukje met de bus en toen kwamen we aan in ons hotel.
De volgende dag hebben we wat gewandeld op zoek naar een betaalautomaat. Met een aantal taxi’s naar het Hoan Kiem meer gereden, en daar een tempel bezocht. In het midden van het meer stond de Turtle Tower. We hebben rond het meer gelopen en daar ook een waterpoppenshow bezocht. Na het avond eten terug gelopen over de avond markt naar ons hotel.
Na het ontbijt hebben we het mausoleum van Ho Chi Ming bezocht. Ging met een hoop security gepaard. Daarna Hanoi Hilton, de Franse gevangenis, bezocht. Gebruikt tijdens de Vietnam oorlog.

De volgende dag was het Vietnamees oudejaarsdag en gingen we een dag en een nacht op een boot varen in Halong Bay. Mooie boot erg goed eten en een prima hut. Van de purser kregen we de volgende ochtend, van wege nieuwjaarsdag, een rode envelop met daarin een geld bedrag van 10.000 Dong.
Nadat we van boord gingen hebben we een tempel bezocht. Daar was het enorm druk. Na onze laatste nacht in Hanoi gingen we verder naar een tempelcomplex met opgravingen. Ook hebben we nog een stuk gefietst en met een klein 2 persoons bootje door een mooi berggebied, de Kars rotsen, gevaren. Na het avondeten gingen we naar de nachttrein. We hadden een 4 persoons slaapcabine met een ander stel leuke mensen.

Vandaag vroeg op naar ons volgende hotel. We hebben de grotten van Phong Nha bezocht met een boot. Eerst 1,5 kilometer de grot in en dan een stukje lopen. Was een erg mooie grot.

De dag daarna was een drukke dag. In Hue met een drakenboot naar een pagode en tempel, met de bus naar de Citadel met de verboden stad. We hadden nog steeds last dat het TET feest nog bezig was en waardoor veel lunch restaurants gesloten waren. In de middag een (een soort Riksja) Cyclo-tocht gemaakt door de oude stad. Tenslotte de graftombe van de 4e keizer Tu Duc bezocht.

De volgende dag reden we over de wolkenpas, Hai Van, naar Da Nang. Vervolgens gingen we naar het Cham museum en hebben we lampions gemaakt. Da Nang heeft ook een mooie Draken brug.

De volgende ochtend verder naar Hoi An. We hebben daar door de stad gelopen, een markt bezocht en in de middag lekker uitgerust bij het zwembad. De volgende ochtend zijn we met de fiets naar het stand An Bang gegaan. De fiets bij een klein restaurant gratis geparkeerd. Zee was erg ruw. Op de terug weg nog lans het Cua Dai Beach gereden. Bij een bakker lekkere broodjes voor de lunch gekocht. Na de lunch de oude stad door gelopen. Was heel bijzonder want het was een voetgangers gebied.

De dag daarna hadden we een lange reis. We maakte een stop in My Lai, waar de Amerikanen in maart 1968 een slachting hebben aangericht tijdens de Vietnamoorlog. Lees hierover meer op de link: Bloedbad van My Lai - 16 maart 1968.
Met de bus verder naar Quy Nhon, waar we een Cham toren hebben bezocht. De twee volgende dagen waren rustige dagen. Stukje over het stand gelopen, een plaatselijke markt bezocht en wat op het strand gelegen.

Over de snelweg gingen we na deze stranddagen verder richting Saigon (Ho Chi Minh stad). We kwamen aan in ons stadshotel met de naam Vien Dong. Het lag aan een mooi park waar we vaak op een bankje gezeten hebben. Dit was het 23 september park. Vaak tegen de avond keken we dan naar de plaatselijke jeugd. Het kwam meerdere keren voor dat we aangesproken werden door een student, die dan ons uithoorde over Europa en Nederland. Zo kwamen we er achter dat men dacht dat er in Nederland geen gevangenissen waren.

Vanuit Saigon brachten we een bezoek aan de Cu Chi tunnels. Eerst kregen we Vietnamese propagandafilm te zien en een mooie maquette van de doorsnee van de tunnels. Er ware soms drie tot vier niveaus. Alle vallen die moesten voorkomen dat de vijand makkelijk de tunnels kon betreden, werden getoond en uitgelegd. Tenslotte hebben we door enkele tunnel delen gelopen. Gelukkig waren ze iets ruimer gemaakt zodat de grotere Europeaan er makkelijk gebukt in kon lopen.
Daarna gingen we naar de Cao Dai tempel, waar we ook een kerkdienst mee maakte. Dit is de geloofsgemeenschap van het Oog.

De volgende dag gingen we met de bus naar een fabriek waar bakstenen gemaakt worden. Helaas was geen enkele oven in gebruik. Wel veel stenen en een oven gezien. Vanaf deze fabriek gingen we met de boot naar een fabriek waar kokosnoten werden verwerkt. Ook zagen we hoe stromatten gemaakt worden. Met de fiets gingen we toen naar ons lunch restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben. Na de lunch weer met een boot naar onze bus. We reden toen naar Can Tho. Leuke stad met terrasjes aan een boulevard.

We gingen met de boot naar een drijvende markt in Can Tho. Op de vaste markt in Can Tho hebben we nog een varken gekocht. Na een lange busreis kwamen we weer aan in Saigon. Met de hele groep van een afscheidsdiner genoten bij Don Long.

Op onze laatste dag hebben we een wandeling door Saigon gemaakt. Stadhuis bekeken. Hamburger als lunch gegeten, en laatste souvenirs gekocht. We hadden wederom in het park een gesprek met een student. Na het diner werden we naar het vliegveld gebracht voor onze terugvlucht. We werden op schiphol door een van onze kinderen opgehaald.

Foto's van onze rondreis door Vietnam 2019.

Klik op een foto om de foto's groter af te beelden.