Zuid Afrika, rondreis van Johannesburg naar Kaapstad

Vlag Zuid Afrika

In augustus 2017 hebben we een 28-daagse rondreis gemaakt door Zuid Afrika. Zie hieronder de route die we ongeveer hebben gevolgd.

Route Zuid Afrika

Na een vlucht van 11 uur met KLM op Johannesburg kwamen we laat in de avond aan in ons hotel.

De volgende ochtend gingen we vanuit Johannesburg een rondrit doen door Soweto, de geboorteplaats van Nelson Mandela. We bezochten daar een monument van de opstand in 1976, dat het begin markeert van de later opgeheven Apartheid. Verder een huis waar Nelson Mandela had gewoond en een kerk bezocht. Daarvandaan naar Pretotia om het standbeeld van Nelson Mandela te bekijken. Tevens naar Voortrekkers museum om een eerste kennismaking te ervaren van de Zuid Afrikaanse geschiedenis. Aan het einde van de dag gingen we weer terug naar Johannesburg.

De volgende dag reden we met onze bus naar Ohrigstad, Onderweg leuke koffie stops en genoten van een heerlijke lunch. Overnachting in een klein wildpark tegen het Krugerpark aan.

Van hieruit reden we naar de Blyderivier Canyon. Daar zagen we een grote canyon met als hoogte punt de "Three Rondavels". In de middag hadden we onze Krugerpark Game Drive, waarbij we Impala's en Buffels zagen, de eerste van de "Big Five".

De Big Five bestaat uit:

• Afrikaanse Olifant.
  • Zwarte Neushoorn.
  • Afrikaanse Buffel.
  • Afrikaanse Leeuw.
  • Afrikaanse Luipaard.

De volgende dag reden we langs God's Windows, wat een geweldig en wijds uitzicht zou geven als het niet bewolkt was. We eindigde deze dag in Hanah's Lodge vlak bij het Krugerpark.

Vandaag vroeg opstaan (06:00) voor een grote Game Drive door het Kruger park. Hier zagen we Leeuwen, Olifanten, Impala's, Neushoorn (veraf), Zebra, Giraf, Kudu, Apen en veel vogels. Dus toen al 4 van de Big Five.

Volgende ochtend op weg naar Swaziland. Onderweg een glasfabriek bezocht en overnacht in een typische Swaziland hut, een "BeeHive" in Mliwane Wildlife Sanctury. Het was al donker toen we aankwamen. De volgende ochtend zagen we pas goed waar we nu logeerde.

De volgende dag gingen we naar een Cultureel dorp waar we kennis maakte met hoe de Swaziland mensen vroeger woonde. We konden hier een waterval bekijken en na de middag hadden we een Swazilandse dans en zang voorstelling.

De volgende dag nog een kaarsenfabriek en een markt bezocht. We eindige deze dag in Zululand, in park Hluhluwe.

We moesten weer vroeg opstaan omdat we weer een Game Drive kregen maar nu door het Hluhluwe park We zagen hier een Neushoorn met jong en later tijdens de lunch kwam er een olifant kijken. Toen we na de lunch weer terug gingen zagen we nog een grote kudde Buffels.

Toen we de volgende ochtend vertrokken, moesten we stoppen met de bus omdat er twee Giraffen (Moeder met jong) op de weg liepen. Via een lokale markt naar het meer bij St. Lucia voor een boottocht. Daar zagen we veel Nijlpaarden in het water en op de kant.

Na het slapen gingen we naar het strand om in de Indische Oceaan te zwemmen. Maar er stond erg veel wind en het leek erop dat we gezandstraald werden. Na de middag lekker niks doen rond het zwembad van ons hotel.

Op naar Durban voor een stadstoer. Daar hebben we een Indische markt bezocht. Ook hebben we de VOC Botanische tuin en het Mandela museum bezocht. Lunch bij de waterval in Howick. Avond eten was bij Japin Palace, aan een tafel met zeezicht.

Vandaag met een Four Wheel drive de Sanipas bedwongen. Deze pas ligt in de Drakensberg massief. Onderweg maar vooral boven een prachtig uitzicht. Hier hebben we even Lesotho bezocht voor een uitleg in een originele hut. Hier hebben we lokaal brood geproefd.

Vroeg vertrokken voor een reisdag van Zulu Natal naar Transkei naar de WildCoast. We kwamen vlak voor het avondeten aan.

Vandaag een Easy Going dag want er was in enkele hutten ingebroken en er was onder meer kleding gestolen. Zelf een wandeling gemaakt langs het strand.

Vandaag vertrokken we om te lunchen in Port Alfred. Uiteindelijk na de middag gearriveerd in een oud hotel begin vorige eeuw in Port Elisabeth.

Vandaar het Aldo Elephant park bezocht. Olifant moeder met een jong van 1 maand gezien. Weer terug even gestopt bij een Boerderij winkel (Padstal). Stuk langs de boulevard gelopen en 's-avonds lekker gegeten.

De volgende ochtend de Piramide en grote vlaggenmast bezocht, maar de vlag bleek nog niet te zijn gehesen. Lunch bij de kust waar we ook een Walvis zagen. Overnachting in Tsitsikamma Lodge.

Vandaar naar het Tsitsikamma park waar een hangbrug was over de Storm rivier. En weer aan zee onze lunch genoten.

In Knysna hadden we een lunch op een boot welke voer op de lagune. Daarna reden we door naar Oudshoorn.

Dit was een mooie plaats om te verblijven. Struisvogels liepen bij het Guesthouse rond.

De volgende dag hadden we een rustdag genomen. Aan het einde van de dag bezochten we een Struisvogelfarm. Veel uitleg gekregen over deze beesten en hun eieren. Daar worden veel siervoorwerpen van gemaakt. Van de huid maakt men zeer dure tasjes.

Via Hermanus om de walvissen te spotten reden we deze dag door naar Kaapstad.

De volgende dag bezochten we vroeg de Tafelberg. Met de lift omhoog en boven lekker genieten van het uitzicht over Kaapstad. Daarna bezochten we de wijnkelders van Stellenbosch. Na een wijnproeverij kregen we in het dorp nog een Culinaire wandeltocht, waarbij we bij verschilde bedrijven een specialiteit te proeven kregen. Daarna reden we weer terug naar Kaapstad.

De volgende dag hadden we een stads toer door Kaapstad. We bezochten onder meer de Islamitische wijk, de Bo-Kaap en het VOC Fort. Aan het einde van de middag hebben we een bezoek gebracht aan vrienden in Kaapstad voor een Afrikaanse Braai.

Op onze laatste dag reden we via Duikereiland naar Kaap de Goede Hoop. Aan het einde van de dag namen we afscheid van onze reisleider met een mooi dinee. Daarna werden we naar het vliegveld van Kaapstad gebracht voor onze terug vlucht.

Foto's van rondreis van de reis van Johannesburg naar Kaapstad in 2014.

Klik op een foto om de foto's groter af te beelden.