Egypte, Rondreis Cairo naar Hurghada

Vlag Egypte

In september 2023 hebben we een bezoek gebracht aan Egypte.

We hebben daar een georganiseerde rondreis gemaakt vanaf Cairo met de nachttrein naar Aswan, toen met een cruiseboot naar Luxor en tenslotte naar Hurghada. Vanuit Aswan zijn we ook nog met de bus naar de Aboe Simbel tempel complex geweest

Na een korte nacht gingen we vanuit Cairo naar de piramides van Gizeh. Na een drankje op een dakteras, met uitzicht op de piramides, gingen we naar de Sfinx. Tenslotte gingen we met de bus, met onderweg een lunch, naar Sakkara, waar de trappiramide van Djoser staat.

Na een lange nacht slapen brachten we een bezoek aan de Citadel van Cairo met de Mohammed Ali Moskee. Na een lunch op een nijlboot gingen we naar het (oude)Egyptische Museum. Daar zagen we onder andere de schatten van Toetanchamon.

Na het museum gingen we naar het treinstation om met de nachttrein naar Aswan te gaan. Was een reis van 13 uur.

Als eerste hebben we daar de tempel van godin Philea bezocht. Deze tempel ligt op een eiland.

De volgende ochtend stonden we erg vroeg op om met de bus naar de Aboe Simbel tempel complex te gaan, was een rit van bijna 4 uur. En erg indrukwekkend tempel complex.

Aan het eind van de dag zijn we naar de tempel Kom Ombo in Aswan gelopen. De dubbeltempel is gewijd aan enerzijds de valkengod Haroëris (Horus) en anderzijds de krokodillengod Sobek. Hier werden dus ook gemummificeerde krokodillen tentoongesteld. De boot voer s `avonds door naar Edfu.

De volgende ochtend vroeg op om de tempel van Horus in Edfu te bezoeken. Dit was een erg mooie en goed bewaarde tempel. Nadat we terug waren op de boot, voeren we verder naar Luxor. Hierbij passeerde we een sluis in de Nijl.

Vanaf de cruiseboot in Luxor bezochten we de Vallei der Koningen. Het bekendste graf (DK62) is dat van Toetanchamon, ontdekt door Howard Carter. Hier mochten we drie grafkamers bezoeken. Op de terug weg hebben we een Albast houwerij bezocht. Op het einde van de dag kwamen we aan in een zeer mooi hotel.

De volgende dag gingen we het Karnak tempelcomplex bezoeken. Daar bevindt zich de Obelisk van Thoetmosis I. Het was hier nog erg rustig. Het is een groot en indrukwekkend complex.

Daarna hebben we een demonstratie gezien over hoe Papyrus papier gemaakt wordt.

Hierna reden we door naar de Luxor tempel. Deze tempel is opgericht door Amenhotep III. Hier staat een mooi beeld van een zittende Ramses II. Op het voorplein staat een eenzame obelisk waar er oorspronkelijk twee van stonden. De tweede staat nu op de Place de la Concorde in Parijs. Op een rechte lijn tussen Luxor en Karnak bevinden zijn de resten van vele Dromos beelden, half Leeuw met een mensen hoofd. De volgende ochtend namen we afscheid van Luxor.

Met de Bus gingen we toen naar Hurghada, aan de Rode zee. Daar hebben we 5 dagen genoten van het mooie weer en het strand. Daar konden we zelfs nog snorkelen wat we twee keer gedaan hebben.

Zie ook de foto's hieronder.

Foto's van onze verblijf in Egypte.

Klik op een foto om de foto's groter af te beelden.