Sri Lanka 2018 - Rondreis vanuit Colombo

Flag Sri Lanka

In Maart 2018 hebben we een rondreis gemaakt door Sri Lanka. Zie het routekaartje hieronder.

Route Sri Lanka

We vertrokken om 15:15 uur vanaf Amsterdam naar Doha in Qatar. We vlogen met Qatar Airlines en kwamen tegen middernacht aan. Twee uur later vertrokken we naar Colombo in Sri Lanka en daar kwamen we aan omstreeks 09:20 uur. Vanaf het vliegveld nog een stukje met de bus en toen kwamen we om 11:00 uur aan in ons hotel.
De volgende dag hebben we in Negombo een vismarkt bezocht, het VOC-fort bekeken en door het stadscentrum gelopen. In de middag hadden we nog een boottocht over het Hollandse kanaal. Mooie natuur en veel vogels en zelfs een aantal varanen gezien.

De volgende dag gingen we met de bus verder naar Anuradhapura. Onderweg genoten van een koffie stop en later van een lunch. In de middag een Stupa op een rots bezocht. Genoten van heerlijke avondmaaltijd in ons hotel.

Na een goede nachtrust hebben we de oude stad met veel bezienswaardigheden bezocht. We hebben onder andere de grootste Stupa van Sri Lanka bezocht.

Door naar Jafna in het noorden van Sri Lanka. Is na de burgeroorlog (1983 - 2009) tussen de Tamil Tijgers en de Senegalezen. Onderweg gestopt bij een kazerne voor koffie. Verderop zagen we als nagedachtenis aan de burgeroorlog een opgeblazen watertoren liggen. De lunch was in Jafna. Na de lunch hebben we een Hollands VOC-fort bezocht, in de vorm van een stervormig bastion. Een Hollandse kerk welke was kapotgeschoten door de Tamils tijdens de burgeroorlog. Ceremonie van het openen van de poort mee gemaakt. Aantal soldaten in uniformen uit de VOC-tijd. We hebben ook nog een Hindoetempel bezocht waarbij de mannen hun bovenlichaam moesten ontbloten (normaal was dat je je schoenen uitdeed en schouders en knieën bedekt).

Vervolgens reden we naar Jafna in het noorden. Vandaar met een boot naar Delft Eiland. Op dit eiland was een VOC-ziekenhuis en een VOC-fort. Verder tijdens een rondrit over het eiland, veel paarden gezien, welke afstammelingen waren van de oorspronkelijke VOC-paarden. Op de terug weg naar Jafna hebben we een Sorbetijs genoten welke door de reisleider werd aangeboden.

De volgende ochtend zijn we naar de oost kust gereden, naar Tricomalee. Aan kust van een lunch genoten. Eerste walvissen gespot in zee. Ook hier wederom een VOC-fort bezocht plus een tempel boven op een rots. Geslapen in het Pigeon Island Hotel.

Vanuit dit hotel hebben we de volgende ochtend gesnorkeld op Pigeon Island. We hadden dit nog nooit eerder gedaan en het was een unieke ervaring. Veel kleurrijke vissen gezien en zelfs een zeeschildpad. Het toppunt was het zien dat een haai onder ons door zwom.

Na deze enerverende dag gingen we verder naar Sigiriya. Onderweg tijdens de koffiepauze, een stop voor drank inkopen. Het hotel van de komende nacht heeft nog geen drank vergunning. In de middag de beroemde Leeuwen Rots beklommen. Had een Spiegelwand en enkele Fresco's. Boven op de rots, na heel veel trappen, een ruïne van een voormalig paleis. Aan het einde van deze dag reden we door naar ons hotel, wat deze keer bestond uit tent lodges.

Na deze overnachting gingen we naar de oude stad Polonnaruwa. Onderweg zagen we jonge olifanten in het veld lopen. De ruïnestad was uitgestrekt, en daarom hebben we deze stad met de fiets bezocht. Bijzonder stad, met Stupa, en een paleis maar ook een klooster. Ook waren er 3 boeddha’s, een zittend, een staand en een liggend. Op de weg terug, zagen we een olifant in de berm.

De volgende dag gingen we eerst naar Dambula. Hier waren 5 tempels achter elkaar in een grot. Met mooie wandtekeningen en gekleurde Boeddha's. We hebben hier ook nog een kruidentuin in Matale bezocht, en na de lunch een dansvoorstelling. Ons Hotel in Kandy lag boven op een berg. De bus kon daar niet komen dus werden we met minibusjes naar boven gebracht.

Na een goed nachtrust gingen we Kandy bezoeken. We brachten een bezoek aan de beroemde Tempel van de Tand, waar de linkerbovenhoektand van Boeddha wordt bewaard. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan een edelsteenbedrijf en een houtsnijbedrijf.

De volgende ochtend zijn we vanuit Kandy met de trein naar Campola gegaan. Het was een overvolle trein maar het was ook een erg leuke ervaring. We kwamen nu in het gebied waar de Ceylonthee vandaan komt. Hier hebben we op een van de plantages theegedronken. De overnachting was in Nuware Eliya.

Met de Tuk-tuk naar de theeplantage van Lipton. Hier het hele proces van de thee productie gezien in de fabriek. Ook nog een Hindoetempel bezocht. Net buiten Ella, een backpackers dorp, hebben we nog een mooie waterval gezien.

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het Elephant Transit Home in Uda Walawe. Het voederen om 12:00 meegemaakt. Erg leuk om te zien hoe dat gaat en verloopt. In de middag hebben we een Jeep Safari gedaan. Veel olifanten, waterbuffels, krokodillen en vogels gezien. Na terugkomst in het hotel hadden we een afscheidsborrel van onze chauffeur en zijn begeleider.

De volgende ochtend hebben we een lokale bananenmarkt bezocht. In Galle geluncht bij een lokale broodjeszaak. Na de lunch in die stad ook een VOC-fort bezocht, zelfs met een Nederlands Hervormde kerk. Na het bezoek aan Galle reden we verder naar ons laatste hotel in Koggala.

De volgende dag hadden we een stranddag. De zee was erg ruw en er was een forse branding.

De dag hierna moesten we vroeg opstaan (06:00) omdat we een walvis tocht gingen maken. We voeren zo'n twintig kilometer de zee op en toen zagen we Dolfijnen en tuimelaars en op een gegeven moment ook de Blauwe vinvis (walvissen).

Op onze laatste dag hebben vanuit ons hotel via het strand naar Koggala gelopen. Daar hebben we een schilpadden opvang bezocht en 2 schildpadjes van 3 dagen oud in zee vrijgelaten. Ons laatste Sri Lankaanse geld uitgegeven aan een leren rugzak en slippers. Aan het begin van de avond gingen we naar het vliegveld voor onze terugvlucht.

Foto's van onze rondreis door Sri Lanka 2018.

Klik op een foto om de foto's groter af te beelden.