Deze reis begon met een vlucht van Schiphol, bij Amsterdam, naar het internationale vliegveld van Orlando in Florida. In tegenstelling tot 10 jaar geleden, waren we nu maar met z'n tweetjes. Op het vliegveld hebben we eerst onze huurauto opgehaald waarmee we naar ons eerste hotel ("Blue Palm Resort ***") in Orlando zijn gereden. Daar verbleven we 3 nachten. Vanuit dit hotel hebben we de eerste dag Orlando bezocht. Een stad met een klein centrum waar je zelf een echte stoomlocomotief kon zien. Verder veel hoge gebouwen. De dag daarop zijn we met de hotel-shuttle naar Disney's Magic Kingdom gegaan. We werden afgezet bij Epcot, en vandaar door naar Magic Kingdom met het gratis Disney intern vervoer (monorail). Tijdens deze bus en/of monorail reis (26 mei 2010), is de spaceshuttle Atlantis voor het laatst geland. We hebben dat helaas gemist. Voor het eerst waren we bij de opening van Magic Kindom aanwezig. Er komt dat een trein aanrijden waar alle bekende Disney figuren inzitten. Na een kort praatje en dansje, gaan de poorten open.

De volgende dag (27 mei 2010) gingen we naar "Kennedy Space Centre" (KSC). Van veraf ziet men al het 160 meter hoge Vehicle Assembly Building (VAB). Op het KSC was erg veel te zien. Eerst door een museum gelopen, daarna een rondleiding door de raketten tuin, waar we nog over de originele loopbrug van de Apollo 11 hebben gelopen. Daarna hebben we een rondrit over het enorme terrein naar een uitkijkpunt bij de lanceerplaatsen (LC39A en LC39B) van de Space Shuttles gemaakt. Dit waren vroeger ook de lanceerplaatsen van de Apollo (1961-1972), en in de toekomst (2018-2021) van de het Constellation Project. De rondrit bracht ons verder bij het Apollo museum. Als je die tijd hebt meegemaakt, is het een erg mooi en indrukwekkend museum. Ten slotte nog een kijkje genomen in een echte spaceshuttle. Eigenlijk was de dag te kort om alles goed te zien. Aan het einde van deze dag hebben we overnacht in Cocoa Beach, iets onder Cape Canaveral.

De volgende ochtend zijn we via Fort Lauderdale door gereden naar Hollywood, iets boven Miami. Van daaruit hebben we diverse stranden in de buurt bezocht, en met de trein en metro naar Miami gegaan. Daar hebben we rond gelopen op South Beach met zijn Art Deco huizen. Aan het einde van de middag weer terug via metro en trein naar ons hotel in Hollywood.

De volgende dag gingen we vanuit Hollywood voor een lange rit op weg over de Florida Keys naar Key West. De rit gaat over de Florida Keys met zijn 42 bruggen. Daar hebben we het meest zuidelijkste punt van de USA bezocht, slechts 90 miles (145 kilometer) vanaf Cuba. Verder zagen we reusachtige Cruise schepen aanmeren en weer vertrekken. Ook is het een hele happening aan het strand waar rond 20:00 uur de zon onderging. Op de hele boulevard doen allerlei mensen kunstjes en trucs, om zo wat bij te verdienen.

Vanaf Key West gingen we terug over de 42 bruggen met als bestemming Naples (iets onder Fort Myers), waar we 10 jaar geleden ook al waren geweest. We zaten nu veel noordelijk en ook dichter bij het strand. We hebben wel even de pier van Naples bezocht, want daar vlakbij zaten we 10 jaar geleden altijd op het strand. Wat als eerste aan de pier opviel was dat er geen pelikanen op zaten. Alles was met ijzerdraad bespannen zodat de pelikanen niet op de daken konden zitten. Wel zagen we dolfijnen en een zeeschildpad in zee zwemmen.

Na Naples zijn we door gereden naar Homosassa Springs (ter hoogte van Ocala maar dan aan de west kust), om daar het Homosassa Springs State Park waar je Manatees (Zeekoeien) kan bekijken. Buiten de Manatees was er ook een Hippo (Nijpaard) met de naam "Lu", die nog heeft meegedaan aan de Daktari TV serie (aflevering "The Return of Ethel and Albert" in 1968).

Maar er waren ook krokodillen en heel veel vogels waaronder zelfs een stel Amerikaanse Adelaars en flamingo's. Dit bezoek was erg de moeite waard. Vlak naast het park stond een hotel, waar we hebben overnacht.

Ten slotte hebben de laatste plaats, die we wilde zien, bezocht namelijk St Augustine, gelegen aan de oostkust van Florida. Het is een van de oudste Spaanse nederzettingen in Amerika. Hier hebben de Spanjaarde voor het eerst voet gezet op Amerikaanse bodem. Er staat ook een groot Spaans fort. Verder heeft het een klein en leuk centrum met een paar erg mooie Spaanse gebouwen. We hebben aan het einde van de dag nog even op het strand van St Augustine gelegen. De volgende dag vertrokken we richting Daytona Beach. Overigens op beide stranden mag je tegen betaling met je auto op het strand komen. Toen we het wel weer gezien hadden, reden we terug naar het vliegveld om de auto in te leveren.

De laatste dag van onze vakantie, vertrokken we zuidwaarts richting Orlando. Een groot gedeelte van de reis was langs de kust.

Een mooie reis naar de "Sunshine State" van Amerika was weer voorbij.

Foto's van onze verblijf in Amerika in 2015.

Klik op een foto om de foto's groter af te beelden.

Informatie over Amerika kan hier gevonden worden (Engels talig).

Informatie over het Kennedy Space Center kan hier gevonden worden (Engels talig).

Informatie over het NASA programma kan hier gevonden worden (Engels talig).

Informatie over het Wild Life Park in Homosassa Springs kan hier gevonden worden (Engels talig).

Informatie over Key West kan hier gevonden worden (Engels talig).